четвртак, 2. април 2015.

Kriv je pilot, a ko drugi?!

Naravno da je kriv pilot helikoptera. Dali čoveku novu, tek kupljenu paklenu mašinu sa svim mogućim i nemogućim uređajima, dali mu odrešene ruke da ako želi poleti, a ako ne želi ne mora. On je iz nepoznatih razloga samoinicijativno odlučio da bebu vozi u Beograd umesto u Kragujevac i rešio je te maglovite noći da sleti baš na Aerodrom Nikola Tesla. Oni su ga molili da sleti u Batajnicu ili na neku poljanu, ali on je insistirao da sleti u Surčin jer je zeleo da ga svi slikaju, da vide njegovo herojsko delo i kako brine o svakom građaninu ove zemlje. Dakle, sve je jasno. Nema tu propusta ni ministra odbrane koji je bio u Kruševcu pa odatle tragao za olupinom helikoptera u surčinskim njivama ni ministra zdravlja koji se herojski spremao da dočeka helikopter sa sve upaljenim kamerama ni načelnika Generalštaba koga niko nije ni obavestio da je helikopter poleteo. Svu odgovornost koje, sudeći po izveštaju, nema, poneo je On. Još pre 7 dana je On preuzeo odgovornost. Ne razumem Njegovu potrebu da se neprestano brani. Brani se i kada ga napadaju, ali još više kad ga ne napadaju. Niko Njega nije optužio nizašta, osim za stvaranje sistema u kome su medijska manipulacija i agresivni politički marketing zamena za konkretne rezultate. To je i navelo onu dvojicu da prave šou kobne večeri. Uz poteru Dr Nebojše za otmičarima deteta tog dana, moralo se smisliti nešto spektakularno da bi i oni ubrali neki poen što kod Njega što kod naroda. 
Nesreća se desila 13.marta, pre 20 dana, a izveštaj komisije koja ga je u strogoj konspiraciji pisala pojavio se juče u novinama i to nezvanično. Da malo opipaju puls masi pa će videti kad će ga obelodaniti zvanično. Poređenja radi, o onoj avinskoj nesreći u Alpima, koju su naši mediji revnosno pratili znali smo sve posle samo 72 sata.
Sam je sebi skočio u stomak dajući izjave koje su u nekim trenucima budile sumnju da mu je zdravstveno stanje narušeno. Prvo je rekao da ga niko nije pitao, a onda da je sa Gašićem bio na vezi. Onda je rekao da na aerodromu nije bilo nikoga iz Vlade, a posle da je Lončar krenuo na aerodrom da vidi šta je sa bebom (da je Lončar neonatolog razumeo bih, ovako...). U jednom trenutku, po rečima premijera, Gašić je bio u Kruševcu, a Gašić priča kako je u gumenim čizmama gacao po blatu tražeći olupinu helikoptera. Kad je misleća javnost postavila sasvim logična pitanja o odgovornosti dvojice ministara, On se isprsio i preuzeo odgovornost na sebe, odlučno odbijajući "da da" Lončara i Gašića. Pritom mu ih niko nije ni tražio. Niko ne traži ničiju glavu. Samo odgovornost! Ništa više i ništa manje od toga. Odgovornost! Uzrok pada helikoptera je važan i treba ga ispitati, ali su stvari koje su prethodile tragičnom događaju takođe važne i ne smeju ostati nerazjašnjene ni zbog javnosti ni zbog vojske, a pre svega zbog ljudi koji su te noći izgubili život. Mora se odgovoriti na sva sporna pitanja. Mora se utvrditi da li je bilo drugih opcija i ako jeste zašto se njima nije pribeglo. Sve je to važno. Paradoksalno zvuči, ali nekakvi tehnički podaci o helikopteru i to šta je otkazalo te noći je manje bitno od toga ko je i zašto podigao helikopter ako je bilo drugih načina za rešenje problema. Zašto Beograd, a ne Kragujevac ako je Kragujevac bio primarno odredište? To su pitanja koja zaslužuju odgovore. Vređa inteligenciju što će sva "krivica" da se svali na poginulog pilota i njegovog komandanta. U izveštaju se navodi da je načinjena sitna proceduralna greška tj. o akciji nije obavešten načelnik Generalštaba. Pazite, ministar odbrane koji je u komandnom lancu iznad, daje naređenje oficiru koji je u komandnom lancu ispod načelnika Generalštaba i to je "sitna proceduralna greška". To se zove ozbiljno narušavanje komandnog lanca.  Zamislite da je načelnik Generalštaba bio obavešten i rekao da helikopter ne može da poleti jer su meteo uslovi nezadovoljavajući? Da li bi to i tada bila "sitna proceduralna greška"? Načelnik Generalštaba, navodno, nije obavešten zbog hitnosti situacije. Sanitet krenuo iz Novog Pazara u Kragujevac u 16 časova tog dana pa se zaglavio zbog odrona. U 18 časova zatraženo angažovanje helikoptera koji je poleteo u 20 i 15 časova. Čitava dva sata je prošlo između zahteva i poletanja. Da li je bilo vremena? I možda to i nije toliko bitno, ali pokazatelj je neodgovornosti koja čitavim ovim slučajem dominira. Dakle, na najvažnija pitanja superkomisija nije odgovorila, ali je zaključak da nema ničije odgovornosti. Osim možda bebe koja se razbolela, pilota koji je po nečijem naređenju podigao helikopter i po naređenju pokušavao da sleti u Surčin, lekara i tehničara koji su se našli na radnom mestu tog dana i naravno Svevišnjeg koji je tog dana poslao kišu i maglu na Srbiju. Ostali su sve uradili kako treba.

Нема коментара:

Постави коментар